Supernem
Supernem 2005.01.27. 17:48
Imi
Mzsik Imre
Az apukm s az anyukm jvoltbl 1969. Jlius 16-n szlettem Washington D.C.-ben. Apu hrszerzknt dolgozott abban az idben, neki ksznhetem, hogy fiatalsgom nagy rszt klfldn tlthettem, de errl majd ksbb. Hrom ves koromban kltztnk haza Magyarorszgra. A 4. Szletsnapomra anyutl kaptam egy hegedt, meg egy nyakbaakaszthats bdogdobot. Vonshangszeres karrierem mr akkor vget rt, amikor kicsomagoltam a hegedt, s a kengyantt cukorknak nzvn, bekaptam azt. Undorodva kikptem, flredobtam az egsz kcerjt s rugrottam a dobra. Ennek mindenki szintn rlt a krnyken; nem szeretnm ecsetelni egy bdogdob hangjt, amikor egy 4 ves rtatlan gyermek pfli a jtszn, de n boldog voltam. 6 vesen nekilttam az ltalnos iskolai tanulmnyaimnak. Kimondottan rossz gyereknek tartott a Zsuzsi nni, senkinek sem esett le, hogy krnikus hiperaktivitsban szenvedek, minek eredmnyeknt lland mozgsban voltam. tttem mindent: padot, asztalt, tblt. Annyira idegestettem mindenkit, hogy mg a Bbsznhzba sem volt hajland elvinni engem az Of, gy csak ksbb tudtam meg, hogy ki is az a Jnos Vitz. Szerencsmre 7 ves koromban csaldommal kitelepedtnk Londonba, ahol anyanyelvi szinten elsajttottam az angolt, s megnylt elttem a 70-es vek zenei vilga. Kezdetben ABBA s Boney M-et hallgattam, de 10 ves korom krl elkezdett kinylni a csipm. A T.V-ben lttam egy msort a Sex Pistolsrl, s valami akkor trtnhetett, mert elmentem megvenni a Never Mind The Bullocks Here's The Sex Pistols c., ma mr kultikusnak szmt bakelit gyngyszemet. rjngve vltttem otthon, s rdekes mdon a szleim nem kifogsoltk az zlsemet. Ksbb belpett a kpbe a Police is, ami akkoriban indult, s meg is vsroltam els lemezket, az Outlandos D'Amor-t. Lenygztt Stewart Copeland dobolsa, de akkor mg gitros akartam lenni, mivel az AC/DC (Angus!) is kpbekerlt, meg a Motorhead is. Tombolt otthon a Rock 'n' Roll, s hihetetlen, a szleim mg mindig lelkesedtek, st, vettek nekem egy elektromos gitrt mieltt 11 ves koromban ismt haza nem jttnk. A szomszd srccal, a Jzsival szinte msnap megalaptottuk els zenekaromat, a Punk Guwer-t (ejtsd: pungver). Mivel gitrilag nem sikerlt a topra kerlnm, mert csak hrom-ngy akkordot ismertem, bevettk msod gitrosnak a Dezst, aki t-hat akkordot is ismert, s le is tudta fogni azokat. Dezsnek egy otromba Szovjet e.gitrja volt, s mivel erstvel nem rendelkeztnk, sszedugtuk a fejnket. A biztostsi csals lett a megolds. A Jzsi csak az nekes volt, gy eltrtk a kisujjt, s az iskolai balesetbiztostsbl vettnk egy gynyr vilgosbarna Vermona erstt. A prbkon kiderlt, hogy dob nlkl nincs zzs, ezrt felldoztam magamat, szereztem egy pr dobvert, s egy rgi hrnlkli bendzst pflve beindtottam dobos karrieremet. Koncerteket adtunk az iskolatrsainknak, egy sr volt a belp. AC-ket, Pistols-okat s Hobo Blues Band meg Beatrice szmokat nyomtunk, de egy v utn a Jzsi bemondta az unalmast, s lelpett. Idkzben kaptam karcsonyra egy kitn minsg NDK Takton dobot, s nem sokkal azutn a Dezsvel, a Totyval s a Barangval megalaptottuk a QSS-t. Rmentnk a legkemnyebb hardcore zenkre. 1985-ben feketn (2000Ft-rt) bejutottunk egy jszakra a Magyar Rdi 8-as stdijba, ahol 7 remek hardcore szmot vettnk fel. Ez a felvtel ksbb nll letet kezdett lni, s bszkn kijelenthetem, hogy kis haznkban igen csak ismert vlt, de errl n csak ksbb rtesltem, mert kzben szleimmel visszatrtnk Amerikba, ezrt a QSS-ban val rsztvtelemet flbe kellett szaktanom. A QSS mellet ms zenekarokban is jtszottam, s kettvel (Singer Varrgpe, Alakulat) indultunk az 1985-s AORT-n, melyen a Singerrel els, az alakulattal pedig msodik (de lehet, hogy harmadikmr nem emlkszem) helyet rtnk el.
15 vesen kerltem vissza Washingtonba. Az elejn nagyon lelkes voltam: "H, Amerika!", aztn egyre jobban kezdtem rjnni, hogy birkkkal s zombikkal vagyok krl vve. Tetszik, nem tetszik, nekem nem jtt be az a hely, de ebbe most ne menjnk bele, mert a zenhez viszont nagyon rtenek. Minden hresztelssel ellenttben, klfldiknt nehezen fogadtak be az amerikai gyerekek, de a szletsi bizonytvnyom, s a zenei zlsem nmileg meglgytotta a szvket. Megnylt elttem az amerikai zene izgalmas vilga n meg belevetettem magamat. A kzpiskolban felvettek az iskolai Jazz Band-be, s az Orchestrba. Mindkt zenekarral beneveztek minket egy orszgos versenyre, melyen az Egyeslt llamok legjobb suli zenekarai vehettek rszt. Mindkt zenekarral kategria elsk lettnk, de engem jobban rdekeltek a populrisabb mfajok. Nhny iskolatrsammal megalaptottuk sajt zenekarunkat, az Ippy Tombi-t (ejtsd: ipitombi). A zenekar rdekessge abban rejlett, hogy Adam, az nekes-billentys egy pakisztni szlets, Angliban amerikai zsidk ltal rkbe fogadott gyerek volt, Mike a msik nekes egy perui szrmazs src volt, a gitros mexiki, a bass-gitros pedig egy Japn szrmazs arc volt nmi zsid vrrel a vniban, n meg a magyar, doboltam. Post-punknak elknyvelt dallamos alternatv zent jtszottunk. Washingtonban fellptnk nhny klubban, s a D.C. 101 rdi is lejtszotta az egyik szerzemnynket, ami nagy boldogsggal tlttt el minket. A zenei leten kvl ms nem rdekelt amerikbl, st az emberek kimondottan idegestettek, gyhogy 1989 vgn gy dntttem, hogy haza teleplk.
Hazatrsem utn valami oknl fogva belptem a Fan-Fan zenekarba, melynek sszesen egyetlen slgere volt a " H, vrj, n kimaradtam a szerelembl" c. pusz. Tbbet nem is mondank errl az egszrl, csak azrt emltettem meg, mert abban a korszakban ismerkedtem meg Mester Tamssal, akivel a FF felbomlsa utn nhny zensz trsunkkal kiutaztunk a francia rivirra vendgltzni. Termszetesen nem akr milyen dalokat jtszottunk, hanem csupa rock slgert, s emiatt nem rzem kellemetlennek a dolgot, tovbb azrt sem, mert a sznpad kzvetlenl a tengerparton volt felptve a homokban, s azt hiszem nem kell tl sokat ecsetelnem az uralkod alap hangulatot. Egyetlen problmnk volt csupn: a szmunkra fenntartott szllodban sikerlt egy igen komoly telefon szmlt sszehoznunk, melyet termszetesen egyiknk sem tudott (vagy akart) kifizetni. Ez a tny nem volt nyre Titnak, a hotel j tulajnak, ezrt haza kellet szknnk, mieltt kinyrtak volna minket az emberei. Tudom, hogy mesnek hangzik, de gy volt. Szpen indult, csnya vge lett. Se baj, egy v mlva a M. Tams felhvott, hogy csinljunk zenekart. Ebbl lett a Mester s Tantvnyai nev csapat. Nmi hrnvre sikerlt szert tennnk, profi volt minden, de bels gondok miatt 1996-ban feloszlottunk, s mindenki ment amerre ltott. n elmentem a Pa-D-D-be, ahol nagyon kellemesen reztem magam egy vig, de sajt zenekart akartam. Belpett az letembe jvri Pter, aki akkor mr javban csinlta az UP!-ot, s kzlte, hogy j zenszekkel szeretne egytt dolgozni, s, hogy mit szlnk hozz. Mit, mit? Ht azt, hogy "Mehet!" Akkoriban nagyon bejtt az a tnczenei vonal melyet az UP! kpviselt, neki lttunk a munknak, s hamarosan lemezszerzdst rtunk al. A zenekar hamar sikeres lett, de sajnos bels nzeteltrsek miatt rvid idn bell fel is oszlott. Ezt kveten kaptam egy ajnlatot, hogy menjek ki tengerjr hajra vendgltzni, amit elfogadtam, s lelptem fl vre. A zenei rsze a dolognak nem bizonyult nagy elszllsnak, de a hajn tlttt 6 hnap alatt 24 orszgba jutottam el, s ez igen nagy hatssal volt az letemre. Amikor hazatrtem, a Szabi bartom ( akivel mg az UP idejn kerltem kzeli bartsgba) felhvott, hogy mr a Roy s dm nev sikercsapatban nyomja session zenszknt, s ppen van egy dobos reseds. A boldogsgtl rpkdve elvllaltam, s egszen 2002 szig mindketten ott jtszunk. Id kzben a Szabi elkezdett eljnni jobbnl jobb punk-rock dal tletekkel, s mivel mr egy ideje terveztk, hogy egy kicsit elszllnnk abban a vilgban, rlltunk. Megalakult a Supernem, hamarosan alrtunk egy managementi szerzdst a Molnr Gborral a Goldrecordtl. A tbbit csak ksbb tudom megrni, mert mg meg sem trtnt.
|